خرید DVD آموزشی

ایمنی و لوازم گازسوز | آیا خونتون امن!؟

راههای جلوگیری از گاز گرفتگی کربن منوکسید | بطور مفصل از صفر تا صد در ویدیوی زیر اول حتما ویدیو رو ببینید

مقدمه مطلب

الان که داریم این مطلب رو نگارش میکنیم هوا تقریبا سرد شده و خیلی از شماها یا لوازم گازسوزتون رو راه اندازی کردید و یا اینکه درحال راه اندازیشون هستید پس من هم بعنوان متخصص این حوزه تصمیم گرفتم نکات خیلی مهمی رو در مورد راههای جلوگیری از گاز گرفتگی کربن منوکسید و نصب صحیح دودکش و لوازم گازسوز (بخاری – پکیج – آبگرمکن و…) خدمتتون بگم که البته قول میدم این نکات در سطح سوشیال مدیا یک و کاملترینه در موضوع خودش و میتونه سبب افزایش آگاهی شما دوست عزیز بشه و همین اطلاع رسانی ها خیلی اوقات میتونه از مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی جلوگیری کنه .

چه چیزی باعث گازگرفتگی و سپس مرگ میشه ؟

داخل خون انسان پروتئینی وجود داره تحت عنوان هموگلوبین خون که دارای درصد زیادی آهن هست و میشه گفت علت قرمز بودن خون هم همین پروتئین مهم بدن هست یکی از وظایف مهم این پروتئین حمل اکسیزن از ریه به سایر اعضای بدن و دفع دی اکسید کربن از سایر اعضای بدن به ریه میباشد ، که البته ویژگی منفی که این پروتئین داره تمایل ترکیبی اون با مونوکسید کربن هست بطوری که نسبت تمایل ترکیبیش با مونوکسید کربن دویست برابر بیشتر از تمایلش با ترکیب اکسیژن هست و همین عامل سبب میشه که این گاز خطرناک رو به سمت خودش جذب کنه و زمانی که هموگلوبین بجای اکسیژن گاز مونو اکسید کربن رو به سایر اعضای بدن میرسونه ، سبب ضعف عضلانی ، حس خفگی ، تشنج ، سرگیجه ، حالت تهوع و در نهایت مرگ میشه ، داخل تصویر زیر مدت زمان خفگی با گاز شهری و حالاتی که در اثر مسمومیت با مونواکسید کربن در بدن انسان بوجود میاد رو میتونید ببینید .

جلوگیری از گاز گرفتگی کربن منوکسید

حالا راههای جلوگیری از گاز گرفتگی کربن منوکسید و مصمومیت با مونوکسید کربن رو میتونید در ادامه مطالعه کنید.

چک کردن دودکش

(مدت زمان خفگی با گاز شهری)

حتما چک کنید که دودکش کاملا باز باشه و چیزی اون رو مسدود نکرده باشه ، متاسفانه خیلی از مشتریان و افراد با این تصور که سال گذشته دستگاهشون بدون مشکل کار میکرده یا مثلا بااین دید که سالها درست کار میکرده دستگاه رو بدون چک کردن دودکش راه اندازی میکنند و متاسفانه باعث ایجاد حادثه میشه ، بوسیله یک سنگ و نخ و فرستادنشون داخل دودکش از باز بودن اون مطمئن بشید.

حتما قدرت مکش دودکش رو بوسیله یک شعله فندک از داخل اتاق چک کنید و در صورت عدم مکش فاصله دودکش رو از اطراف و لب پشت بام بررسی کنید ، دودکش ها باید شصت سانتی متر از لب پشت بام فاصله داشته باشند و در شعال سه متری اونها چیزی قرار نگرفته باشه در غیر اینصورت باید ارتفاع و قطر دودکش و کلاهک سایزشون بزرگتر بشه.

نکته : البته به این نکته توجه داشته باشید بسته بودن و درزبندی شدید درب و پنجره هاهم میتونه باعث عدم ایجاد مکش بشه .

لانه ساختن پرنده روی پکیج

به هیچ عنوان اجازه ندید پرنده ها روی پکیج لانه سازی کنند این مورد خوشبختانه خطر جانی نداره اما ضرر مالی زیادی داره ، زمانی که پرنده روی پکیج شوفاژگازی لانه سازی میکنه سبب میشه که اکسیژن خیلی کمتری به دستگاه برسه ، در نتیجه فن تحت فشار منفی کار میکنه و سبب وارد شدن فشار به فن پکیج و در نتیجه خرابی فن و اتلاف زیاد انرژی میشه ، شما میتونید برای جلوگیری از لانه سازی پرندگان روی پکیج از توری های مرغی استفاده کنید و بالای پکیج قرار بدید و به دیوار پیچ و رولپلاک کنید.

پیچ و خم دادن مسیر دودکش

گهگاهی دیده میشه که لوله های دودکش رو برخی متخصصین با پیچ و خم خیلی زیاد اجرا میکنند قافل از اینکه گاز مونوکسید کربن باید بوسیله ی مکش طبیعی هوای خارج از ساختمان از داخل دستگاه گازسوز خارج بشه و این کار دقیقا مانع از خروج راحت گاز مونوکسید کربن از دستگاه گازسوز میشه و سبب مصمومیت با مونوکسید کربن خواهد شد حدالامکان مسیر لوله ی دودکش باید صاف و بدون مانع و پیچ و خم باشه و اصلا بین مسیر شیب منفی نگیره و برای انتخاب دودکش پکیج های شوفاژ گازی فن دار حتما از دودکش های استیل بعلت سیقلی تر بودن سطح اونها استفاده کنید.

نبستن دریچه های کولر

سوالی که خیلی از من پرسیده میشه اینه که آیا در زمستان دریچه های کولر رو لازمه ببندیم ؟؟ یا درب و پنجره هارو درزبندی کنیم ؟

باید بگم اول از همه برای جلوگیری از گاز گرفتگی کربن منوکسید به هیچ عنوان دریچه های کولر و درب و پنجره هارو درز بندی قوی نکنید اما بستن دریچه های کولر مشکلی ایجاد نمیکنه بلکه مفیده !

در زمستان وقتی بخاری روشنه و دریچه های کولر بازه جدا از بحث هدر رفت انرژی بعلت بزرگتر بودن و مرتفع تر بودن کانال کولر ، کانال نیز مثل دودکش عمل میکنه و باعث میشه داخل ساختمان فشار منفی ایجاد بشه و این فشار منفی جریان خروج دود از دودکش لوازم گازسوز رو معکوس میکنه و سبب وارد شدن دود حاصل از احتراق از داخل بخاری به داخل اتاق میشه و یکی از علت های سردی لوله بخاری نیز میتونه همین مورد باشه ، اما زمانی که تمام درب و پنجره ها و کانال کولر رو درزبندی کنید باعث میشه دستگاه تمام اکسیژن موجود داخل ساختمان رو مصرف کنه و نهایتا باعث ایجاد فشار منفی داخل ساختمان بشه و مجدد جهت خروج دود داخل دودکش معکوس بشه پس اگر داخل خانه لوازم گازسوز دارید حتما دریچه تامین هوا لحاظ بشه و به درزبندی اسختمان هم زیاد توجه نکنید.

درصورتی که دستگاه داخل ساختمان هست و متراژ خانه زیر 68 متر هست برای جلوگیری از گاز گرفتگی کربن منوکسید حتما از دریچه تامین هوا و دودکش دوجداره داخل خانه مطابق با اصول استفاده کنید و اگر متراژ بیشتر از 68 متر هست با توجه به متراژ ساختمان تعدادی دریچه تامین هوا لحاظ بشه ولی دودکش دوجداره نصب نشه مشکلی نداره ولی اگر نصب شد هم پس چه بهتر .

دودکش دوجداره

استفاده از دودکش های دوجداره برای پکیج های فن دار یکی از راه های جلوگیری از گاز گرفتگی با کربن منوکسید و مسمومیت با مونواکسید کربن هست و برای ساختمانهای زیر68 متر الزامی میباشد .

دودکش های دوجداره دارای یک جداره داخلی که خروجی دود از پکیج هست و سایز شش داره و یک ورودی به پکیج که لوله دوم هست و سایز ده داره میباشد و حین نصب حتما باید سر دودکش کمی به سمت پایین باشه تا تعریق ناشی از تفاوت دمای بین هوای ورودی و گاز خروجی که همین عامل به علت وجود گاز مونوکسید کربن ایجاد یک مایع اسیدی میکنه به داخل پکیج بر نگرده و ایجاد خرابی و پوسیدگی های متعدد داخل دستگاه نشود و این شیب برای خروج همین مایع اسیدی به خارج از دستگاه و ساختمان میباشد.

مسمومیت با مونواکسید کربن

از شیشه عبور ندید !

برای جلوگیری از مسمومیت با مونواکسید کربن ، جلوگیری از گاز گرفتگی کربن منوکسید دودکش رو از داخل شیشه عبور ندید زیرا بعد از مدتی بعلت داغ شدن لوله ی لوازم گازسوز شیشه ترک میخوره و میشکنه ، در نتیجه میتونه باعث تکان خوردن لوله دودکش از جای خودش بشه و باعث مصمومیت با مونوکسید کربن و گاز گرفتگی بشه.

استفاده از کلاهک H

نکته خیلی مهمی که اینجا بوجود میاد استفاده از کلاهک H هست ساختار این کلاهک طبق شکل زیر به گونه ای هست که وزش طبیعی هوا رو در تمام جهت ها مثبت میکنه و باعث مکش دود حاصل از احتراق از داخل دودکش میشه ، برای این کلاهک فرقی نداره که باد از بالا یا پایین به کلاهک برخورد میکنه در هر دو صورت باعث ایجاد مکش قوی داخل لوله لوازم گازسوز میشه و محصولات احتراق رو به ایمن ترین روش خارج میکنه .

جلوگیری از گاز گرفتگی کربن منوکسید

قرار دادن لوله بخاری داخل آب ممنوع!

با توجه به اشتباهی که خیلی از دوستان مرتکب میشن و لوله ی بخاری رو داخل سطل آب قرار میدن لازم دونستم این نکترو متذکر بشم که به هیچ عنوان لوله ی بخاری رو داخل آب قرار ندید این کار باعث مسدود شدن خروجی دودکش و در نتیجه خارج شدن گاز مونوکسید کربن از زیر دودکش بخاری میشه و سطل آب هیچ کمکی به جذب گاز مونو اکسید کربن نخواهد کرد .

لوله ی دودکش فنری ممنوع !

جلوگیری از گاز گرفتگی کربن منوکسید

تصویر بالا صحنه ای هست که خودم بعد از رفتن به منزل یکی از مشتریانم بااون مواجه شدم و بلافاصله یک دودکش استاندارد برای لوازم گازسوزشون ایجاد کردم و بخاری رو راه اندازی کردم این کار بعلت طراحی نشدن لوله های فنری برای بخاری و لوازم گازسوز مجاز نیست و فقط برای استفاده در هود و لوازم تهویه هوا میباشد ، این لوله ها بعلت داغ شدن و انبساط و انقباض بعد از مدتی از جای خودشون خارج میشن و ایجاد خطر مسمومیت با مونواکسید کربن میکنند و به هیچ وجه توصیه نمیشود برای لوازم گازسوز خود از این لوله ها استفاده کنید.

زرد سوزی شعله

زرد سوزی شعله نشانه نقص لوازم گازسوز و کمبود اکسیژن محیط میباشد و باید کاملا جدی گرفته بشه برای رفع این مورد علاوه بر سرویس دستگاه توسط سرویسکار مجاز باید تمام نکاتی که در بالا گفته شد نیز به دقت بررسی شود چون عیب خارج از مطالب گفته شده نیست.

خیلی ممنونم که تا اینجا همراه من بودید به نکات گفته شده حتما توجه کنید و نکات رو کامل رعایت کنید تا سلامت شما و خانواده محترمتون انشاالله تضمین شده باشه .

امیدواریم از مطالب گفته شده نهایت لذت رو برده باشید🙂
برای آموزشهای بیشتر و با خبر شدن از تکنیکهای جدید تعمیرات بردالکترونیکی و پکیج عضو پیج اینستاگراممن بشید و برای استفاده از خدمات ما اینجا کلیک کنید

برای دسترسی سریعتر به آموزشهای تخصصی و باخبرشدن از دوره های آموزشی ما عضو شبکه های اجتماعی ما شوید
دوره ها و ویدئوهای رایگان رو در یوتیوب من ببین پیج اینستاگرام من رو دنبال کن و در جریان استوری های آموزشیم باش کانال اپارات من
مهندس نیما ارجمندفرد اینستاگرام من
عاشق اینم که هرچیزی رو تعمیر کنم و بتونم مشکلی رو حل کنم تحصیل کرده در رشته مهندسی مکانیک سیالات هستم و مدارک و رزومه های متعددی در شاخه فنی و حرفه ای دارم و روز به روز برای یادگیری و کمک بیشتر تلاش میکنم و این تلاشم ادامه داره ...
سوالی دارید؟ بپرسید پاسخ خواهیم داد...

یک نظر

نکته: بعد از کلیک روی دکمه فرستادن دیدگاه صبور باشید دیدگاه شما در صف بررسی ناظر میباشد و بزودی در سایت نمایش داده میشود

سوالی دارید؟ بپرسید پاسخ خواهیم داد...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تعمیرات فوق تخصصی انواع برد پکیج و کولرگازی ( تماس بگیرید )